نقاط تزریق بوتاکس کجاست؟ | مراقبتهای بعد از تزریق بوتاکس

بوتاکس (Botox) یک محلول ضد پیری و صاف کننده پوست است و تزریق بوتاکس ایمن، با ایجاد ضعف عضلانی موقتی در محل تزریق عمل می کند و از این طریق، ظاهر چین و چروک و خطوط ریز را کاهش می دهد. به طور کلی، بوتاکس رایج ترین روش زیبایی غیر جراحی است که در همه جای دنیا انجام می شود، اما کاربردهای پزشکی دیگری نیز دارد. برخی از بیماران به دنبال استفاده از بوتاکس برای درمان سردردهای میگرنی، TMJ و موارد دیگر نیز هستند.
برای اینکه با بهترین نقاط صورت برای تزریق بوتاکس را بشناسید و با بهترین روش های مراقبت بعد از تزریق بوتاکس آشنا شوید، حتما در ادامه این مطلب با ما همراه بمانید.

نقاط تزریق بوتاکس | آناتومی صورت برای تزریق بوتاکس

بوتاکس یک نوروتوکسین (neurotoxin) است که برای از بین بردن چین و چروک و بازگرداندن ظاهر جوان استفاده می شود و با استفاده از سوزن های کوچک برای به حداقل رساندن درد تزریق می شود. پزشک ممکن است محل تزریق را قبل از تزریق با کمپرس یخ یا کرم بی حس کننده موضعی بی حس کند. ممکن است از شما خواسته شود که حالات صورت خود را مانند نگاه کردن با چشم نیم باز، لبخند زدن یا اخم کردن انجام دهید تا به پزشک کمک کند تا بهترین محل تزریق را پیدا کند.
بوتاکس معمولاً به ازای واحد قیمت گذاری می شود. برخی از مناطق صورت نسبت به سایر قسمت های آن، به واحدهای بیشتری از بوتاکس نیاز دارند و برخی نیز بهتر از سایرین به درمان پاسخ می دهند. با توجه به ناحیه تحت درمان، ممکن است بوتاکس 3 تا 6 ماه ماندگاری داشته باشد.

• تزریق بوتاکس پیشانی (10 تا 30 واحد)
پیشانی رایج ترین محل تزریق بوتاکس است، زیرا بسیاری از افراد برای اولین بار نشانه های پیری را در آنجا مشاهده می کنند. چروک های افقی در امتداد ابرو به راحتی با تزریق بوتاکس درمان می شوند.
• تزریق بوتاکس خط اخم یا بین دو ابرو (10 تا 25 واحد)
ناحیه بین ابروهای شما، همچنین به عنوان خط اخم یا خطوط “11” شناخته می شود، همچنین یک منطقه درمانی محبوب با بوتاکس است. صاف کردن این چین و چروک های عمودی ظاهر خسته یا عصبانی را با ایجاد ظاهری شاداب تر اصلاح می کند.
• بوتاکس برای ابروی بالایی (2 تا 5 واحد در هر طرف)
تزریق بوتاکس در ابرو فوقانی می تواند اثرات لیفت ابرو را با شل کردن ماهیچه هایی که باعث افتادگی پلک های بالایی می شوند، تقلید کند.
• بوتاکس برای خطوط پنجه کلاغی کنار چشم (5 تا 15 واحد در هر طرف)
خطوط پنجه کلاغی چین و چروک های کوچک و شاخه ای هستند که هنگام لبخند زدن در گوشه چشم ایجاد می شوند. پوست این ناحیه نسبت به سایر قسمت های صورت بسیار نازک تر است و چین و چروک ها را تشدید می کند. با تزریق کردن بوتاکس می توانید این چین و چروک ها را به راحتی برطرف کنید.
• بوتاکس برای خط خنده  و خط بینی (5 تا 10 واحد در هر طرف)
خط بینی، چین و چروک هایی هستند که وقتی صورت خود را بالا می برید، لبخند می زنید یا می خندید، در کنار بینی ظاهر می شوند. این خطوط گاهی به سمت بالا تا پلک پایین امتداد می یابند. خطوطی که در گوشه ‌های دهان ایجاد می ‌شوند نیز گاهی اوقات می ‌توانند به سمت پایین به سمت فک کشیده شوند یا حتی باعث افتادگی گوشه ‌های دهان شوند. تزریق بوتاکس در این محل می تواند به شما کمک کند ظاهری شادتر و شاداب تر داشته باشید.
• بوتاکس برای بندهای گردن (25-50 واحد)
با افزایش سن، چین و چروک های افقی و عمودی در ناحیه گردن ظاهر می شوند. بوتاکس با جلوگیری از افتادگی عضلات گردن عمل می کند و همچنین می تواند خط فک را بهبود بخشد تا ظاهری شبیه به نتایج لیفت گردن داشته باشد.
• بازسازی بینی بدون جراحی با بوتاکی (2 تا 4 واحد)
بوتاکس اعمال شده روی پایه بینی می تواند نوک بینی را بالا ببرد. این کار با تضعیف ماهیچه هایی که نوک بینی را هنگام لبخند زدن یا صحبت کردن به پایین می کشند، عمل می کند. گاهی اوقات به عنوان جراحی بینی مایع شناخته می شود، این روش را می توان با پرکننده های پوستی ترکیب کرد تا کانتورینگ مجدد بینی انجام شود.
• درمان لبخند لثه ای با بوتاکس (2 تا 4 واحد)
بالا رفتن بیش از حد لب بالایی هنگام لبخند زدن به عنوان لبخند لثه ای شناخته می شود، زیرا لثه های بالای دندان های جلویی در معرض دید قرار می گیرند. تزریق بوتاکس می تواند ماهیچه های جمع کننده را که باعث این اثر می شوند ضعیف کند.
• تزریق بوتاکس برای درمان اختلال عملکرد مفصل گیجگاهی فکی یا TMJ (20 تا 100 واحد)
مفصل گیجگاهی فکی که معمولاً به عنوان TMJ شناخته می شود، استخوان فک و جمجمه شما را به هم متصل می کند. درد و اختلالات مزمن ناشی از آسیب یا ضربه، التهاب، آرتریت، یا استفاده بیش از حد به دلیل افزایش سن یا دندان قروچه است. بوتاکس می تواند با کاهش تنش در فک، شل کردن عضلات برای سهولت حرکت و تسکین سردردهای مرتبط، درد TMJ را کاهش دهد. برای درد TMJ، پزشک ممکن است بوتاکس را به فک، شقیقه یا پیشانی شما تزریق کند.
• تزریق بوتاکس برای میگرن (30 تا 150 واحد)
درمان میگرن و سردردهای مزمن با بوتاکس از سال 2010 مورد تایید FDA قرار گرفته است. بسته به نوع و شدت میگرن، تزریق ممکن است شامل پل بینی، شقیقه ها یا پیشانی و حتی گردن، پشت سر و قسمت های مختلف باشد. این درمان به صورت سریالی بهترین کاربرد را دارد. برخی از بیماران پس از حداقل 2 جلسه بهترین پاسخ را ریافت می کنند. نتایج باید در عرض 1 تا 2 هفته پس از تزریق آشکار شود و می تواند بیش از سه ماه باقی بماند. درمان بوتاکس نباید با داروهای خوراکی که در حال حاضر برای میگرن حاد مزمن مصرف می‌کنید مغایرت داشته باشد.
• تزریق بوتاکس زیر بغل برای درمان تعریق بیش از حد (40 تا 150 واحد)
هایپرهیدروزیس (Hyperhidrosis) یک وضعیت پزشکی است که حتی بدون محرک های معمولی مثل ورزش، گرما یا استرس باعث تعریق بیش از حد می شود. کسانی که از این عارضه رنج می برند ممکن است تا پنج برابر بیشتر از افراد عادی عرق کنند و فعالیت روزانه برای انها ناراحت کننده، شرم آور و استرس زا باشد. تزریق بوتاکس در زیر بغل می تواند تعریق را به سطح طبیعی بازگرداند و زندگی افراد مبتلا به این اختلال را تغییر می دهد. نواحی درمان همچنین می تواند شامل پیشانی، لب بالایی، کشاله ران یا پشت باشد.
• بوتاکس برای درمان مثانه بیش فعال (200 واحد)
بی اختیاری یا مثانه بیش فعال با افزایش سن افزایش می یابد و تا 20 درصد از جمعیت ممکن است این مشکل را در طول زندگی خود تجربه کنند. از آنجا که دفع ناخواسته ادرار هنگام انقباض مثانه اتفاق می افتد، شل شدن عضلات مثانه این اختلال شرم آور و استرس زا را کاهش می دهد. پس از درمان بوتاکس، بیماران پس از شروع نیاز به ادرار، زمان بیشتری برای دستشویی پیدا می کنند. تسکین علائم می تواند 1 تا 2 روز پس از درمان شروع شود.

مراقبتهای بعد از تزریق بوتاکس

هدف از مراقبت های بعد از بوتاکس ایجاد شرایطی برای نتایج بهینه درمان است. همچنین می تواند خطر کبودی و سرایت به نواحی دیگر را به حداقل برساند. به طور کلی، در روزی که بوتاکس می کنید، بهتر است که:
• قبل از تزریق بوتاکس، از شما خواسته می شود تا 24 ساعت از الکل خودداری کنید. الکل خطر کبودی را افزایش می دهد. این موضوع بعد از عمل نیز صادق است. حداقل 24 ساعت پس از تزریق نیز از مصرف الکل خودداری کنید.
• به آرامی صورت خود را ورزش دهید
• برای بقیه روز استراحت کنید
• ضربان قلب طبیعی را حفظ کنید
• از لمس، مالش یا فشار فیزیکی روی ناحیه آسیب دیده خودداری کنید
• ناحیه تحت درمان را به حال خود رها کنید
• اگر ورزش بخشی از برنامه روزانه شماست، حداقل 24 ساعت صبر کنید تا تمرین کنید
• بعد از تزریق بوتاکس بهتر است تا 24 ساعت از آرایش کردن پوست صورت خودداری کنید
• 4 ساعت اول بعد از تزریق بوتاکس بنشینید. خم شدن یا دراز کشیدن ممکن است بوتاکس را پخش کند و باعث کبودی شود
• از پزشک خود در مورد داروها سوال کنید. زیرا برخی از داروها ممکن است خطر کبودی را افزایش دهند. حتماً از پزشک خود بپرسید که چه زمانی شروع مجدد مصرف آنها بی خطر است.
• در 24 ساعت اول بعد از تزریق کردن بوتاکس از سایر درمان های پوستی مانند فیشیال، ماساژ صورت، لایه برداری از پوست و استفاده از پرکننده های پوستی خودداری کنید
• روی نواحی تحت درمان نخوابید. این کار فشار فیزیکی را به حداقل می رساند و اجازه می دهد بوتاکس در ماهیچه های شما جا بیفتد
• حداقل به مدت 4 ساعت از قرار گرفتن در معرض نور خورشید خودداری کنید.

عوارض تزریق بوتاکس

اگر تزریق بوتاکس توسط پزشک مجرب انجام شود نسبتاً بی خطر است. اما با این حال عوارض و عوارض احتمالی عبارتند از:
• درد، تورم یا کبودی در محل تزریق
• سردرد یا علائم شبیه آنفولانزا
• افتادگی پلک یا ابروهای درهم رفته
• لبخند کج یا آب دهان
• خشکی چشم یا اشک ریزش زیاد
اگرچه بسیار بعید است، اما ممکن است سم موجود در بوتاکس در بدن شما پخش شود. اگر ساعت ها یا هفته ها پس از دریافت بوتاکس متوجه هر یک از این عوارض شدید، فوراً با پزشک خود تماس بگیرید:
• ضعف عضلانی
• مشکلات بینایی
• مشکل در صحبت کردن یا بلعیدن
• مشکلات تنفسی
• از دست دادن کنترل مثانه

خلاصه مطلب

تزریق بوتاکس روشی سریع و موثر برای کاهش چین و چروک است. بوتاکس نباید در برخی از نواحی صورت و بدن تزریق شود و برای اینکه بتوانید از حداکثر تاثیرات بوتاکس بهره مند شوید لازم است این کار را در کلینیک های معتبر و زیر نظر پزشکان متخصص در این زمینه انجام دهید.